Edukację muzułmanek ograniczają warunki ekonomiczne a nie religia

390px-Girls'_classroom_in_Afghanistan

Społeczności muzułmańskie często spotkają się z krytyką za niewystarczającą edukację kobiet. Ogromny wpływ miały na to wydarzenia takie jak porwanie uczennic w Nigerii przez Boko Haram, czy atak Talibów na pakistańską działaczkę edukacyjną Malalę Yousafzai. Wydarzenia te wywołały jednocześnie dyskusję na temat tego czy sam islam utrudnia edukację kobiet. Jak pokazują nowe badania Pew Research Center dotyczące relacji wykształcenia i religii, to ekonomia a nie religia jest kluczowym czynnikiem ograniczającym edukację muzułmanek.

Prawdą jest niestety, że ​​historycznie muzułmanki bywały gorzej wykształcone niż kobiety innych głównych religii (z wyjątkiem hinduizmu). Ostatnio jednak muzułmanki nadrabiają zaległości i to nie tylko w stosunku do muzułmanów (mężczyzn), ale także w stosunku do innych kobiet na całym świecie.

Według nowych badań to gospodarka i bogactwo kraju, a nie jego prawo lub kultura są najważniejszym czynnikiem determinującym edukację kobiet. To kobiety w bogatych krajach Zatoki Perskiej dokonały największego skoku edukacyjnego w ostatnich dziesięcioleciach. Młode Saudyjki, urodzone między 1976 a 1985 rokiem w Arabii Saudyjskiej, państwie islamskim o konserwatywnym prawie dotyczącym rozdziału płci, spędzają średnio 11,5 lat na nauce w szkołach, w porównaniu do 11,8 lat w przypadku mężczyzn, podczas gdy starsze kobiety, urodzone między 1935 a 1955 rokiem, w szkole spędzały tylko około 2 lata. Liczby te pokazują, że Arabia Saudyjska zwiększyła dostęp do edukacji dla kobiet i zbliżyła się do likwidacji różnic w poziomie wykształcenia pomiędzy płciami (w badaniu mierzono jedynie wykształcenie obywateli saudyjskich). Dla porównania, średni czas nauki dla mężczyzn i kobiet w USA w różnych grupach religijnych wynosi około 13 lat.

Dla kontrastu, w Mali, kraju w przeważającej mierze muzułmańskim ale biednym i nierozwiniętym ekonomicznie, młode muzułmanki spędzają średnio w szkole tylko 1,4 roku, w porównaniu z 2,7 latami jakie spędzają w szkole mężczyźni. Starsze Malijki, urodzone między 1935 a 1955 rokiem, mają za sobą średnio pół roku nauki. Ten sam wzorzec rozwinął się w całej Afryce Subsaharyjskiej, gdzie młode dziewczynki spędzają w szkole średnio 2,5 roku w porównaniu z 0,8 lat szkoły wśród starszego pokolenia.

Aby sprawdzić, w jakim stopniu sam islam wpływa na osiągnięcia edukacyjne kobiet, badacze przeanalizowali czynniki, które mogą odgrywać rolę w społeczności muzułmańskiej czyli takie jak stopień dyskryminacji ze względu na płeć w prawie rodzinnym danego kraju, odsetek ludności muzułmańskiej i ilość muzułmanów, którzy zadeklarowali, że religia jest dla nich bardzo ważna. W badaniu stwierdzono, że żaden z tych elementów nie miał znaczącego wpływu na wyniki.

Opracowała: Monika Szadkowska   Źródło: Pew Research Centre